Så er det lige om lidt!

På søndag går det løs til Bestseller Halvmarathon her i Århus. Et løb jeg tilmeldte mig i Oktober sidste år, og har trænet op til siden. Vejen hertil har været præget af en god mængdetræning, men desværre også en del skader. 

 

Sidste gang jeg løb et halvmarathon var sidste sommer. Der løb jeg en træningstur med en kammerat på 22 km, og rundede de 21,1 km på 1:56. Det er stadig min rekord i dag. Jeg løb også et i 2010, men da var jeg i 20. uge med vores ældste, så den tid synes jeg ikke rigtig tæller, den lød på 2:12.

Da jeg tilmeldte mig Bestseller Halvmarathon tænkte jeg at det skulle da lige prøves. Jeg har altid løbet de kortere distancer, så i mit hoved var et halvmarathon nær et ultraløb! Men da jeg endelig kom godt igang med træningen gik det op for mig hvor meget jeg egentlig nyder at løbe langt. Jeg føler at jeg kan holde et fint tempo i rimelig lang tid og tilfredsheden over at have tilbagelagt 15+ km er i top! Det bliver helt sikkert ikke mit sidste halvmarathon.

Min træning op til halvmarathon har indeholdt både tærskel- og tempotræning. Og der har jeg brugt vinterløbene for at få trænet at holde et højt tempo i længere tid.

Næsten inden jeg gik igang med træningen, stødte jeg ind i første forhindring – en skade. Jeg var så dum at tro at jeg var anderledes end alle dem jeg til daglig vejleder i opstart af løb, og gik fra ca. 10 km om ugen til 38 km – på én uge! Rookie-mistake… Det resulterede i to lægmuskler der sagde fra i en sådan grad at jeg knap kunne jogge 2 km. Efterfølgende satte det sig i mit venstre baglår, og da jeg så småt var begyndt at kunne løbe igen, var det så mit bækken og en nerve der satte en stopper for det sjove. Jeg valgte at blive behandlet af en af mine kolleger hos Aarhus Osteopati og det har gjort at jeg har kunne holde til en høj mængde og senere øge tempoet.

Jeg byggede min træning op ved i starten at fokusere på mængde. Jeg ville op og løbe 50 km om ugen som max, de fleste uger på ca. 40. Undervejs løb jeg Vinterløbene som jeg brugte til at få testet konditionen og få noget tempo- og tærskeltræning ind. I marts, april og maj har jeg så forsøgt at få mere regelmæssig tempotræning ind, så min ugentlige træning har typisk indeholdt 1x langtur, 1x tærskeltræning, 1x tempotræning og 1x restitutionsjog.

Den 11. maj var der så TestRun med Aarhus Motion. Løbet var 15 km og rundt om Brabrandsøen. En helt flad rute, så der kunne godt trykkes lidt til. Min første strategi var at følge med fartholderne der løb 4:44. Det er det pace jeg skal holde hvis jeg vil løbe en halvmarathon på 1:40. Jeg fulgte med dem ud til første depot efter 5 km, men så måtte jeg stikke af. De løb faktisk en tand for hurtigt og så snakkede fartholderne konstant! Jeg blev irriteret og besluttede mig for at følge lidt med min kammerat der passerede mig ved de 5 km. Det gik super godt, og selvom jeg ikke havde overskud til at løbe og snakke, så følte jeg at jeg havde god energi og var ovenpå hele vejen. Ved 9 og 10 km var vi nede og løbe 4:30 pr km, og den sidste km tilbagelagde jeg på 4:15. Jeg var så glad og stolt da jeg kom i mål på 1:09:04!

Siden da er jeg dog begyndt at tvivle lidt på om jeg kan komme under 1:40 på søndag. Jeg har aldrig løbet Bestseller Halvmarathon før og jeg har hørt at der skulle være en del stride bakker. Derudover blev jeg for 2 uger siden ramt af en slem forkølelse der bare ikke vil give slip. Nå, undskyldninger er der nok af, jeg ved først om jeg kan gøre det på selve dagen. Alt andet lige, så er jeg overbevist om at det bliver en fest!

Jer der har lyst til at følge mig på app’en, så har jeg startnr. 704 🙂