Hjemmetræning – hvordan gør du?

20140804-152907-55747572.jpgMange går rundt med ønsket om at tabe sig, blive stærkere, mere tonet eller mere aktiv. Og når man har taget beslutningen om at nå sit mål, så er det bare at komme igang. Desværre er det ikke altid lige let at smide alt hvad man har i hænderne for at komme i bedre form.

Som jeg har skrevet om tidligere, så er det for mange, super svært at få tid til at komme ned i fitness centeret og træne. Især hvis det lokale fitness center ligger 10-12 km væk fra din bopæl. Det kan nok lige gå et par gange om ugen, men hvad hvis man gerne vil træne lidt mere end det?

I mange år har det været in at træne hjemme, især i 80’erne, med diverse aerobic videoer. Dengang stod rigtig mange kvinder og gav den fuld spade foran tv’et og Jane Fonda, og det var fuldt ud accepteret. I dag vil mange gerne holde sin træning lidt mere low key, hvilket jeg sagtens kan sætte mig ind i 🙂

Men der skal jo laves noget for at holde kroppen igang, og hvordan gør man det nemmest? Personligt ville jeg ikke have noget imod at bruge hele min formue på træningsredskaber, men hvis du gerne vil holde det på et lavt budget, er der stadig en masse du kan gøre. Der findes et hav af kropsvægt øvelser du kan lave, og som nok skal give dig sved på panden. Hvis du derimod godt kan lide at træne med lidt vægte, så vil jeg anbefale dig at investere i en kettlebell. Der findes rigtig mange gode øvelser, det er næsten kun fantasien der sætter grænser. Jeg er selv rigtig glad for mine kettlebels, og bruger dem især i min hjemmetræning. Du skal dog være obs på, at det kræver god teknik at lave øvelserne, så start med en lavere vægt, indtil du er sikker på den sidder i skabet 😉

Jeg vil lægge nogle forskellige forslag til træningsprogrammer og øvelser ud på bloggen senere, men her nævner jeg lige nogle af mine yndlings kettlebell øvelser:

Kettlebell swing
Kettlebell press
Russian twists
Stivbenet dødløft
Kettlebell bent-over row
Goblet squat
Øvelser med kropsvægt:

Push-ups
Pull-ups (hvis du er så heldig at have en stang til at gøre det med derhjemme)
Sit-ups
Rygstræk
Box jumps
Jump squats
Split jumps
Jeg lægger gerne videoer op for at vise teknikken, men indtil da vil jeg anbefale dig at gå på youtube og se nogle af disse øvelser. Det kan med garanti hjælpe dig til at peppe din træning op!

Go’ træning!