Forstå dine knæsmerter

Den 5. februar holdt jeg i samarbejde med Aarhus Motion, et workshop om knæet og knæskader. Havde du ikke mulighed for at deltage, får du her de vigtigste highlights til at forstå dine knæsmerter.

Knæet er et ofte udsat led under løb. Dette er der mange der erfarer, da rigtig mange døjer med knæsmerter. De kommer ofte efter nyopstartet træning eller pludselig øgning i belastning i form af flere træningspas, flere kilometer pr uge eller øget intensitet. Det er derfor rigtig vigtigt at se på hvilke ydre faktorer der kan have påvirket dit knæ. Men de indre faktorer er også rigtig vigtige.

De typiske knæskader relateret til løb er:

  • Løberknæ – smerter på ydersiden, svarende til hæfte af tractus iliotibialis
  • Springerknæ – smerter foran og lige under knæskallen, svarende til hæfte af patellasenen
  • Patellofemorale smerter – diffuse smerter i og omkring knæet
  • Plica synovialis – betændelse i fold i ledkapslen på indersiden af knæet
  • Menisk problemer – slidt menisker giver smerter inde i knæet
  • Corpus Hoffa impingement – smerter i den fedtpude der ligger lige bag patellasenen

Mange stirrer sig blind på det område der giver smerter, men det er ikke altid der problemet stammer fra.

 

 

 

Den måde jeg undersøger klienter der har smerter i knæet er:

  • Tidligere skader – det er vigtigt for mig at vide hvilke skader du har haft før, da det giver mig den første ledetråd ifht hvor problemet kan være opstået. Er en skade ikke fuldt genoptrænet, kan det sagtens have betydning for andre steder i kroppen.
  • Bækken – mange går rundt med et der kan være låsninger i, eller ikke bevæger sig optimalt. Hvis dette er tilfældet, kan det have stor betydning for de muskler der udspringer herfra og går ned over knæet. Dette kan føre til en ændret belastning på knæet, og dermed give gener.
  • Ankel – de fleste af os har prøvet at vrikke rundt på en ankel før. De færreste af os får den dog genoptrænet godt nok. Samme princip gør sig gældende her, som ved bækkenet, dette område kan have betydning for hvordan musklerne omkring knæet arbejder.
  • Ryg – nerverne der går ned i benene, udspringer oppe fra ryggen. Låsninger i lænden kan give ændret aktivitet i nerven, hvilket kan give smerter.
  • Musklerne i benet – musklerne i kroppen arbejder sammen. Dog kan der af forskellige årsager være nogle muskler der overtager noget arbejde for andre muskler. Fx. kan haser og lænd kompensere for et par “slappe” baller. Dette er dog ikke en god løsning på længere sigt, da disse muskler kan blive overbelastede.
  • Balance – Jeg ser også ofte på folks balance, da dette spiller en stor rolle i forhold til hvordan vi bevæger os og dermed hvordan vores muskler arbejder.

I min optik er det vigtigt at se hele kroppen og ikke kun smerteområdet. Derfor laver jeg altid en screening af mine klienter, da behandlingen skal tilpasses dem – ikke to personer får de samme øvelser.

Så mit råd til dig der har smerter:

Tænk ud af boksen og se på det store billede. Hvis du kun ser på dit knæ vil du ofte kun symptombehandle.

Følg linket (og scroll nederst på siden), og se en video om hvordan du kan screene dig selv. Dette kan give dig en indikation for om du er disponeret for løbeskader, eller hvor din løbeskade kommer fra.

http://www.aarhusosteopati.dk/loebeskader-aarhus.aspx