Det var det halvmarathon – hvad så nu?

Sidste søndag løb jeg mit første officielle halvmarathon på 1:39:12. Et løb jeg har trænet op til i 8 måneder er nu overstået, og allerede dagen efter havde jeg tankerne: Hvad nu?

 

 

I hele min løbekarriere har jeg altid haft den der romantiske forestilling om at jeg bare skulle træne så længe som overhovedet muligt uden konkurrencer, for når jeg så endelig stillede op så var jeg i så god form at jeg vandt det hele. Det var dog aldrig en plan der lykkedes særlig godt, for jeg manglede konkurrenceerfaring, strategi og al den fantastiske træning som en konkurrence jo er i sig selv.

I år har jeg kørt en helt anden strategi – jeg har deltaget i så mange løb jeg havde mulighed for, og det må siges at have givet pote! Den tempotræning jeg har fået på de 5 og 10 km konkurrencer jeg har løbet i vinter og forår har været en perfekt træning frem mod halvmarathon.

Så når jeg nu har været inde i en god rytme med en masse konkurrencer, hele tiden har haft motivationen for at træne frem mod den næste, hvad sker der så nu når jeg ikke har det mål længere? Jo, i første omgang skal jeg løbe et trailløb den 1/7. Det er Runners DK’s 8 timers trailløb hvor jeg stiller hold med tre andre løbere. Vi skal løbe en runde på lidt over 6 km, og det skal vi skiftes til i 8 timer – bum. Det skal nok blive mega fedt!

Men efter sidste søndag fik jeg en lille tanke i mit baghovede: Hvis jeg kan løbe et halvmarathon, kan jeg så også løbe et helt marathon? Dagen efter skrev jeg til min veninde for at høre om det var noget hun havde lyst til at prøve – og det var det! Jeg laver en del træningsprogrammer til langdistanceløbere, og det bliver en del nemmere at sætte sig ind i folks træning når man selv har været ude på de helt lange distancer.

Jeg planlægger træningen frem mod marathon den 1/10 – jeg er virkelig spændt på hvordan det er at løbe sådan et!

Så den 1/10 har jeg planer om at krydse målstregen efter 42,2 km i Odense! Jeg er ved at planlægge træningen op til løbet nu her og jeg glæder mig allerede til at komm i gang. Et trailløb på ca. to timer må vel kategoriseres som rigtig god træning op mod marathon, så det er jo helt fint at det lige ligger der.

Men er det så slut med de kortere distancer?

Nej, det er det bestemt ikke! Mine ambitioner om marathon er slet ikke på samme niveau som til halvmarathon. Det kunne være fantastisk at komme under de 4 timer, men først og fremmest skal den bare gennemføres. Så mine ambitioner om sub 20 på 5 km og sub 42 på 10 km er bestemt ikke lagt på hylden, det bliver lagt ind som en del af træningen.

Jeg er ved godt mod og glæder mig til en fantastisk 2. halvdel af et super løbeår!